Сварка не для всіх. Частина 4: горизонти

Це не примарні горизонти про які ми колись мріяли, а зварювання горизонтальних швів. Офіційно це називається горизонтальний стик на вертикальній площині. Наскільки це складно кожний зварник вирішує для себе сам.

сварка не для всіх. частина 4: горизонти

Одні вважають, що горизонтальні шви найлегші, інші вважають їх другими за складністю після “стель”. Чому різні думки? Тут зазвичай сперечаються люди, які варять об’єкти різної складності, а також що і кому дано.

Сварка таких швів на різних об’єктах дійсно різної складності. Наприклад, якщо ви варите виріб з листів (ящики, сейфи, ємності) товщиною 4 мм, то зазвичай це вариться за один прохід. Вибір струму тут має велике значення, адже рідкий метал стікає вниз, а це вже погана якість і зовнішній вигляд. При зварюванні таких виробів краще коли зазорчік 1-1,5 мм, тоді наголошуємо електрод в кромки і тримаємо дугу в зазор, але не прямо, а направляємо вперед або назад, тобто направляємо дугу на вже наплавлений метал або навпаки йдемо від нього. Таким чином у вас вийде хороший шов, але вузький.

Також ми можемо зварювати горизонтальні стояки труб (опалення або водопроводу) товщиною стінки 2,5-4 мм. Але якщо стик незручний, то раджу накласти валик на нижню кромку, а після цього спираючи дугу на цей валик переплавляють його з верхньою кромкою. Таким чином нижній валик не дасть стікати металу вниз і служить підставою для основного шва. Також варимо металоконструкції, листи малої товщини і без просвіту.

Але як бути, якщо ви збираєтеся варити листи конструкцій судин, резервуарів або труб з товщиною стінки 8 і більше мм під просвіт або ультразвук?

Зрозуміло, як і для інших серйозних стиків, потрібна правильна збірка, яка забезпечить нам зварювання якісного шва. Але на відміну від вертикальних стиків для горизонту необов’язково робити рівнозначну оброблення обох крайок, на нижній можна зняти фаску градусів 10-15, а можна і взагалі не робити, але фаска верхньої кромки обов’язкове. Це одна з відмінностей збірки. Зазор, як кажуть в народі - діаметр електрода, але і це не завжди так. Якщо ви варите 57-ю трубу стінка 4 мм, то зазору вистачить і 1,5 мм, при товщині 10 і більше 3-3,5 мм. Прихватки нічим не відрізняються від прихваток на вертикальних або нижніх стиках. Не забуваємо зробити заходи на прихватках і варимо як зазвичай корінь шва.Можна це робити способами описаними вище. Не забуваємо тиснути ванну для забезпечення провару. А можна варити спіраллю, рухаючись по витягнутій спіралі з верхньої кромки на нижню, а можна і з нижньої на верхню. Краще спочатку визначитися, як у вас буде краще виходити.

Тепер варимо основний шов в залежності від товщини. При стінці 5-6 мм варимо заповнення і облицювання за один шар, але цей шар варимо за 2 валика. Спочатку проходимо валик по низу, спрямовуючи дугу на нижню кромку з переходом на “кишеню” між коренем і верхньої зовнішньої кромкою, тобто нижній валик кладемо як на кутових стиках. А тепер нитковим швом сплавляли нижній валик з залишилася верхньою кромкою.

Але якщо у вас товщина від 8 до 10 мм, то потрібно пройти заповнення одним валиком, а далі особі зазначені вище способом за 2-3 валика. До речі, при такій зварюванні шлак з нижніх валиків не відбивати, він буде утримувати метал від стікання і захищати від бризок.

Якщо ж метал 12 і більше мм, то заповнення вже буде два: перше - одним валиком, а друге вже двома. Облицювання точно також. Спочатку грунтовно наплавляти на низ, сплавляючи його з попереднім шаром, а далі таким же чином просуваємося вгору. Останній валик буде тонше інших і він сплавляє верх і усуває підріз, тому і електрод можна взяти меншого діаметру. Краще орієнтуватися як вам зручніше, але чим більше товщина металу, тим більше ширина шва, і тим більше валиків буде в одному шарі.

Як бачите багатошарові горизонтальні шви варити досить складно, особливо забезпечити плавне і без грубих переходів сплавлення між валиками, але, повірте на слово, при зусиллях і бажанні це можливо. Вчіться разом з нами і буде вам щастя ….

Розповім про успіхи та невдачі зі свого досвіду, може чим і допоможу, заходите, підписуйтесь на ресурс, читайте наступні статті, адже все описати в одній статті неможливо.

Вам також можуть бути цікаві статті:
1. “Зварювання не для всіх частина 1: 57-я”
2. “Зварювання не для всіх частина 2: тришаровий шов”
3. “Зварювання не для всіх частина 3: многослойка”


ЩЕ ПОЧИТАТИ